Blog

7 manieren om het hele jaar door meer paddenstoelen te verkopen!

Volgens onderzoeksbureau IRI nam in de periode 2020-2021 de vraag naar alle soorten paddenstoelen toe in Europa. Deze groei valt onder meer te verklaren door huidige voedingstrends. Denk hierbij aan voedingstrends zoals minder suiker, minder zout, minder vlees eten. Of bijvoorbeeld de belangstelling voor gezonde voeding. Verder passen paddenstoelen bij trends zoals koken met lokale producten, gemak, duurzaamheid en het eten van vleesvervangers. 

Desalniettemin kan de verkoop van paddenstoelen, net zoals vele andere voedingsproducten, fluctueren gedurende het jaar. Paddenstoelen zijn dan wel het hele jaar verkrijgbaar, ze worden zoals veel andere producten in bepaalde periodes van het jaar vaker gegeten. Gelukkig zijn er manieren om de vraag naar paddenstoelen te stimuleren en het hele jaar door meer paddenstoelen te verkopen. 

Limax - LP ontwerpje.png

1. Evalueer je categorie regelmatig met je paddenstoelen leverancier

Een van de beste manieren om de verkoop van paddenstoelen te stimuleren, is door een analyse uit te voeren van je category in samenwerking met de leverancier. Zo’n analyse geeft je de kans om je gehele category te evalueren en erachter te komen op welke manieren je deze kunt optimaliseren. Zo’n category review geeft je verschillende inzichten:

  • De Category Manager ziet hoe een category het doet ten opzichte van de verwachtingen.
  • Een category review laat blijken of het assortiment, retailers, promoties en productensets allemaal goed samenwerken.
  • Door een category review kun je zien waar er kansen liggen met betrekking tot nieuwe consumenten- en markttrends.

Een category review helpt je om course corrections te maken en geeft richting aan toekomstige doelstellingen.

2. Besteed aandacht aan de schappen

Vooral bij de AGF-schappen, waar versheid heel belangrijk is, zijn nette en geordende schappen essentieel. Dit gaat echter niet alleen over zaken zoals de verpakkingen netjes naar voren zetten en zorgen dat er geen losse producten rondzwerven. 

Veel Amerikaanse paddenstoelen producenten voorzien hun producten van kleurcodes. Hierdoor ziet de consument meteen via de verpakking al welke paddenstoelen, of paddenstoelen product, het is. De kleurcodes op de verpakkingen zorgen natuurlijk ook voor een mooie display in de winkels. In de supermarkten in Frankrijk zie je veel aandacht voor ‘signing’ binnen de AGF-schappen. Dat zijn de blaadjes boven de producten met daarop product en beschrijving van het product. Met tekst hier kun je de shopper informeren of inspireren. 

Er is geen goede of foute manier om je schap in te delen, want elke winkel is anders en heeft andere shoppers. Besteed in ieder geval genoeg aandacht aan de schappen zelf en onderschat hun waarde niet. Het draait allemaal om experimenteren zodat je erachter komt waar jouw klanten de voorkeur aan geven. 

3. Zorg voor een gevarieerd aanbod

De Europese consument heeft ontdekt dat je door het gebruik van allerlei verschillende soorten paddenstoelen smaak en textuur kunt toevoegen aan gerechten. Als je meer paddenstoelen wilt verkopen, is het daarom van groot belang om een gevarieerd aanbod te hebben. Hoewel sommige exotische paddenstoelen nog relatief onbekend zijn bij de gemiddelde consument, zien we echter wel dat de verkoop in deze exotische soorten enorm groeit. 

Een gevarieerd aanbod gaat niet alleen over verschillende soorten paddenstoelen in je schap hebben liggen. Denk hierbij ook aan gesneden varianten en verschillende paddenstoelenmixen. Maar natuurlijk ook aan de biologische varianten. Dit zijn allemaal manieren om je schap gevarieerd te houden en daardoor zal de verkoop van je paddenstoelen stijgen.

Wilde-Paddenstoelen.jpg

4. De plaatsing van biologische paddenstoelen

Hoewel sommige biologische varianten van producten het beter doen in een apart schap speciaal voor biologische producten, is dit niet het geval met paddenstoelen. Onderzoek wijst namelijk uit, als je deze varianten plaatst in het schap tussen alle conventionele paddenstoelen, dat de verkoop dan stijgt. En door deze plaatsing stijgt niet alleen de verkoop van de biologische paddenstoelen, maar ook de verkoop van de conventionele paddenstoelen. Het is dus ook nog eens een reden om biologische varianten toe te voegen aan je schap indien je die nog niet hebt.

5. Voeg vitamine-D paddenstoelen toe

Consumenten die bezig zijn met hun gezondheid kopen vaker biologische varianten van producten. Deze consumenten zijn ook bezig door op basis van hun voeding aan hun gezondheid te werken. Er zijn paddenstoelen die hieraan kunnen bijdragen.

Vitamine-D draagt bij aan je energieniveau, immuunsysteem, de vitaliteit van je botten en meer. Producten die hoog zitten in hun vitamine-D, zijn een groeiende trend voor retailers met bijvoorbeeld producten als paddenstoelenpoeder. Dit wordt toegevoegd aan bijvoorbeeld ontbijtsmoothies om de voedingswaarden te verhogen. Het toevoegen van paddenstoelen hoog in vitamine-D is dus eenzelfde manier om in te spelen op deze trend. 

6. Speel in op trends: thuiskoken is dankzij COVID-19 immens populair

Door de coronacrisis is de consument uit noodzaak meer thuis gaan koken. Waar de gemiddelde consument vroeger misschien geen tijd had voor ontbijt, en altijd op werk de lunch at, nuttigen consumenten, door het aanhoudende thuiswerken, deze maaltijden nu thuis. Ook is er meer tijd vrijgekomen voor deze eetmomenten. 

Hierdoor is de vraag naar convenience food gestegen. Hiermee kunnen consumenten op tijd besparen én op een eenvoudige manier gezonde voedingskeuzes maken. Paddenstoelen zijn ook een ideaal product voor culinaire cross-sell acties. Door paddenstoelen te plaatsen naast knoflook en uien (omdat deze vrijwel altijd samen nodig zijn in gerechten) kun je ook de verkoop stimuleren.

7. Slimme promoties gedurende het jaar

De klassieke manier van producten promoten op basis van prijs werkt nog steeds het beste. Een goede planning en afstemming met de leverancier en haar kwekers is hiervoor cruciaal. In goed overleg kun je slimme acties inplannen. Bijvoorbeeld in periodes dat de verkoop normaal lager ligt, zoals in de zomer, of als je een nieuwe soort paddenstoel wilt introduceren. Houd promotie-acties op verschillende momenten van het jaar maar ook met verschillende varianten van paddenstoelen zodat de consument weet dat je al deze varianten in je schap hebt liggen.

Meer blog berichten

De wereld heeft gezonde voeding nodig

De wereld heeft gezonde voeding nodig

09.07.2024

De wereld heeft – meer dan ooit tevoren – gezonde ...

Extra vitamine D in de paddenstoelen van Limax

Extra vitamine D in de paddenstoelen van Limax

09.07.2024

Veel Nederlanders kampen -ook zonder dat ze erg in...

Koningsoesterzwam: koning onder gezonde vlees- en visvervangers

Koningsoesterzwam: koning onder gezonde vlees- en visvervangers

09.07.2024

(Pleurotus) Eryngii, duinvoetje, kruisdisteloester...

3 tips om jouw fair share te verhogen voor AGF-producten

3 tips om jouw fair share te verhogen voor AGF-producten

09.07.2024

Inspelen op consumententrends is van alle tijden. ...

De kansen van de kastanjechampignon en hoe jij hierop inspeelt

De kansen van de kastanjechampignon en hoe jij hierop inspeelt

09.07.2024

Wij zien groeiende interesse in de kastanjechampig...

7 manieren om het hele jaar door meer paddenstoelen te verkopen

7 manieren om het hele jaar door meer paddenstoelen te verkopen

09.07.2024

...

Trends en ontwikkelingen voor groenten en fruit retail in 2022

Trends en ontwikkelingen voor groenten en fruit retail in 2022

09.07.2024

De AGF-sector in Nederland is een omvangrijke bran...

8 veranderingen binnen de groente en fruit retail branche post-Corona

8 veranderingen binnen de groente en fruit retail branche post-Corona

09.07.2024

Consumentengedrag is complexer geworden, terwijl p...